// Εταιρικό Προφίλ
// Υπηρεσίες
// Εγκαταστάσεις
// Νέα
// Ελαστικά
// Ζάντες
// Νέες Αφίξεις
// Μεταχειρισμένα
// Photo Gallery
// 2013-02-25
Διαβάζοντας την ζάντα

Η εμφάνιση…στα χωράφια της ασφάλειας

Αν και πρωταρχικός λόγος για την αντικατάσταση των ζαντών αποτελεί η ανάδειξη της αισθητικής του αυτοκινήτου μας, δεν πρέπει να παραμελείται και η αλλοίωση της οδικής συμπεριφοράς, που συνεπάγεται η λάθος επιλογή μας.
Δεν είναι μόνο η εμφάνιση…
Σαφώς οι περισσότεροι επιλέγουν τις ζάντες ώστε να αναβαθμίσουν αισθητικά το αυτοκίνητό τους. Πέραν όμως της αισθητικής αναβάθμισης, οι ζάντες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο και όσον αφορά στην οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου μας, καθιστώντας έτσι την επιλογή μια πιο σύνθετη διαδικασία. Έτσι μια ζάντα ελαφρού κράματος έχει την ιδιαιτερότητα να ορίζει χαμηλότερο βάρος στον άξονα με σαφέστατα οφέλη σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, αφού η ανάρτηση "δουλεύει" υπό χαμηλότερα φορτία. Παράλληλα και το σύστημα διεύθυνσης προσφέρει καλύτερη πληροφόρηση και καθίσταται έτσι πιο ακριβές στον έλεγχο του οχήματος κατά την οδήγηση. Τέλος, η ζάντα επενεργεί θετικά και για την απαγωγή της θερμότητας του συστήματος πέδησης.

 

Είδη ζαντών

Οι ελαφρού κράματος ζάντες είναι, είτε αλουμινίου, είτε μαγνησίου. Οι αλουμινένιες ζάντες που αποτελούν και την πιο συνηθισμένη επιλογή λόγω κόστους, κατασκευάζονται από αλουμίνιο, τιτάνιο, βόριο και μεταλλικό νάτριο. Όσο μεγαλύτερη είναι η περιεκτικότητα σε μαγνήσιο, τόσο πιο ανθεκτικότερη, ελαφρύτερη αλλά και ακριβότερη είναι η ζάντα. Στην αγορά υπάρχουν και διαιρούμενες ζάντες οι οποίες αποτελούνται από δύο τμήματα, τον κορμό και τις ακτίνες. Για πιο εξεζητημένες καταστάσεις υπάρχουν βέβαια και ζάντες μαγνησίου. Και εκείνες είναι σαφώς σε θέση να αναδείξουν αισθητικά το αυτοκίνητο, ωστόσο επιλέγονται με βάση άλλα κριτήρια αφού αρχικά η ποικιλία τους δεν φτάνει στο ελάχιστο την αντίστοιχη των ζαντών αλουμινίου, ενώ και το κόστος τους δεν ενδείκνυται για πειραματισμούς. Οι ζάντες μαγνησίου προέρχονται από τους αγώνες αυτοκινήτων παγκοσμίως και αυτό κάτι σημαίνει. Αρχικά διακρίνονται για την υψηλή αντοχή τους σε σχέση με τις υπόλοιπες, κάτι που σίγουρα ενδιαφέρει και τον απλό καταναλωτή, ενώ πλεονεκτούν στο ότι ζυγίζουν σημαντικά λιγότερο επιτρέποντας στην ανάρτηση του κάθε τροχού να αντιδρά πιο άμεσα και πιο αποτελεσματικά.

 

Οι ζάντες αλουμινίου διατίθενται σε μεγάλη γκάμα διαστάσεων και σχεδίων και αποτελούν τη συνηθέστερη και πιο προσιτή επιλογή.

 

Στην αγορά υπάρχουν και διαιρούμενες ζάντες οι οποίες αποτελούνται από δύο τμήματα,τον κορμό και τις ακτίνες.

 

Οι ζάντες μαγνησίου είναι ελαφρύτερες και ανθεκτικότερες, ωστόσο η αυξημένη τους τιμή αποτελεί τροχοπέδη για την ευρεία χρήση τους.

 

Το μέλλον…
Όπως είναι φυσικό το ανθρακόνημα δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από έναν τομέα που είναι πολύ σημαντική η μείωση του βάρους, όπως είναι οι ζάντες. Αν και ακόμα είναι ασύμφορη μια τέτοια επιλογή λόγω κόστους, υπάρχουν εταιρείες που εξελίσσουν διαρκώς την τεχνολογία αυτή. Αυτές οι ζάντες ζυγίζουν περίπου 2 κιλά λιγότερο από τις ζάντες μαγνησίου που σημαίνει ότι έχουμε 8 κιλά λιγότερο βάρος συνολικά στην ελάχιστη περίπτωση.
Βελτίωση που επιδέχονται οι ζάντες
Αν δεν θέλετε να αλλάξετε τις ήδη αλουμινένιες ζάντες του αυτοκινήτου σας, μπορείτε να τους αλλάξετε το χρώμα. Μια συνηθισμένη βελτίωση είναι η βαφή τους σε ανθρακί απόχρωση ή χρυσαφί, που επιτυγχάνεται με ηλεκτροστατική βαφή από καταστήματα πώλησης ή και βουλκανιζατέρ. Το κόστος για μια τέτοια βελτίωση ανέρχεται σε 40 ευρώ περίπου ανά ζάντα μαζί με την επισκευή της.

 

Tι είναι οι αποστάτες/προσθήκες;

Στην αγορά, υπάρχουν αποστάτες ή προσθήκες ζαντών που αλλάζουν το offset της ζάντας και σαφέστατα επενεργούν θετικά στην εμφάνιση του αυτοκινήτου μας. Οι αποστάτες ή προσθήκες τοποθετούνται ανάμεσα στην πλήμνη του τροχού και τους δίσκους των φρένων και σκοπός τους είναι να αυξήσουν το μετατρόχιο έτσι ώστε να "γεμίσει" ο θόλος του αυτοκινήτου με την εφαρμογή και καινούριας ζάντας. Σαφέστατα η επιλογή των αποστατών πρέπει να γίνει με ιδιαίτερη προσοχή έτσι ώστε να μην υπάρξει αλλοίωση της οδικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου αν και αυτό δύσκολα μπορεί να επιτευχθεί.

 

Επιλέγοντας την κατάλληλη ζάντα

Οι ζάντες που μπορούμε να τοποθετήσουμε στο αυτοκίνητό μας δεν πρέπει να ξεφεύγουν πολύ από εκείνες που έχει εφοδιάσει ο κατασκευαστής. Η πιο ενδεδειγμένη λύση είναι να ανεβάσουμε ελαφρώς τη διάσταση της ζάντας κατά μία ίντσα, ωστόσο σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να "ρίξουμε" και ένα νούμερο το προφίλ του ελαστικού. Σημασία έχει η συνολική διάσταση του ελαστικού και της ζάντας να είναι παραπλήσια με την εργοστασιακή. Φυσικά μπορούμε να διατηρήσουμε τη διάσταση του πέλματος ελαστικού (195) και να ρίξουμε ένα νούμερο το προφίλ (45) με τη διαφορά από την αρχική διάσταση να κυμαίνεται στο 1%.

 

Τι είναι το καρέ;
Το καρέ μιας ζάντας δεν είναι τίποτα άλλο από την έκφραση του αριθμού των μπουλονιών και τη διάμετρο που σχηματίζει ο νοητός κύκλος που διέρχεται από το κέντρο των οπών τους. Έτσι το π.χ. 5-114.3 σημαίνει ότι η ζάντα είναι πενταμπούλονη και η διάμετρος του κύκλου που σχηματίζουν τα μπουλόνια ισούται με 114,3 χλστ. Το καρέ όπως είναι λογικό ορίζει αν μια ζάντα μπορεί να ταιριάξει στο αυτοκίνητό μας.
Τι είναι το offset;
Όπως και το καρέ έτσι και το offset της ζάντας είναι στοιχείο που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη κατά την αγορά after market ζαντών. Το offset είναι η απόσταση που σχηματίζεται μεταξύ του άξονα συμμετρίας της ζάντας και του επιπέδου στήριξης του δίσκου της ζάντας (ακτίνες), με την πλήμνη στην οποία εδράζεται (φρένα και ανάρτηση). Το 35 π.χ. offset υποδηλώνει ότι η απόσταση αυτή είναι ίση με 35 χλστ..
Διάσταση ζάντας
Η πρώτη κίνηση προκειμένου να βάλουμε ζάντες στο αυτοκίνητό μας είναι η εκτίμηση των διαστάσεών της. Όπως και τα ελαστικά, λοιπόν, έτσι και οι ζάντες έχουν το αναγνωριστικό τους στοιχείο. Έτσι, μια ζάντα που έχει τη διάσταση 18Χ8J π.χ. σημαίνει ότι είναι 18 ιντσών (διάμετρος στεφάνης) και έχει πλάτος στεφάνης 8 ίντσες. Το J όπως και τα Κ και L, υποδηλώνουν το ύψος και τη μορφή του χείλους της εξωτερικής πλευράς.

 

 

Πηγή: AutoΤρίτη