// Εταιρικό Προφίλ
// Υπηρεσίες
// Εγκαταστάσεις
// Νέα
// Ελαστικά
// Ζάντες
// Νέες Αφίξεις
// Μεταχειρισμένα
// Photo Gallery
// 2016-05-27
Κίνδυνος-θάνατος τα φθαρμένα ελαστικά

Όσο κλισέ και αν διαβάζεται, η ουσία είναι πως «τα ελαστικά είναι το μόνο σημείο επαφής κάθε οχήματος με τον δρόμο». Αυτομάτως λοιπόν καταλαβαίνει κανείς πως η ασφάλεια οδηγού και επιβατών είναι άμεσα εξαρτώμενη από τα μαγικά αυτά μαύρα δαχτυλίδια, που περιβάλλουν τις ζάντες των οχημάτων μας. Και όχι μόνο των επιβατών του δικού μας οχήματος, αλλά και των άλλων εποχούμενων ή πεζών, που κινούνται γύρω μας. Ποτέ δεν ξέρουμε πότε θα εμφανιστεί ο κίνδυνος και πότε θα χρειαστεί ένα φρενάρισμα πανικού.

Για να λειτουργήσουν σωστά τα ελαστικά, στη μορφή που τα ξέρουμε σήμερα τουλάχιστον, χρειάζονται δύο πράγματα: πέλμα με μπόλικο «ψωμί» και σωστή πίεση αέρα. Όσο πιο κοντά στο βέλτιστο σημείο είναι αυτοί οι δύο παράγοντες, τόσο πιο σωστή είναι η συμπεριφορά ενός ελαστικού. Mε 0,5 bar μειωμένη πίεση η απόσταση φρεναρίσματος αυξάνεται έως 3,1 μ. και η κατανάλωση έως 20%! Σήμερα ερχόμαστε για να ρίξουμε φως στον παράγοντα «φθορά». Σύμφωνα με έρευνες, το 20% των ελαστικών που κυκλοφορούν στο δρόμο είναι φθαρμένα, κάτω από το πανευρωπαϊκό ελάχιστο όριο βάθους πέλματος, το οποίο ορίζεται στα 1,6 χλστ.


Ατιμη… φθορά
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της βιομηχανίας ελαστικών είναι η αντοχή στη φθορά σε συνδυασμό πάντα με άλλα χαρακτηριστικά, όπως το κράτημα, η συμπεριφορά στο βρεγμένο, η άνεση, ο θόρυβος κύλισης κ.λπ. Αέναο ελαστικό δεν υπάρχει, ούτε θα υπάρξει ποτέ, τουλάχιστον με τη μορφή που το ξέρουμε σήμερα. Σχεδόν όλα τα καινούργια συμβατικά ελαστικά έχουν αρχικό βάθος πέλματος 8 χλστ. Η χρήση του ελαστικού και η τριβή με το οδόστρωμα προκαλούν φθορά στο πέλμα, το οποίο σταδιακά μειώνεται μέχρι που χάνεται εντελώς και το ελαστικό γίνεται «καραφλό» και ουσιαστικά άχρηστο. Το ελαστικό όμως «φθείρεται» και χάνει τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του και με τον χρόνο. Το ότι ένα ελαστικό έχει κάνει 5.000 χλμ. σε 6 χρόνια δεν το κάνει καλύτερο από ένα, που έχει γράψει 50.000 χλμ. σε δύο χρόνια… Όπως και να έχει εμείς θελήσαμε να δούμε στην πράξη τι προκαλεί η αμέλεια αλλαγής ελαστικών. Ειδικά στις δύσκολες μέρες που διανύουμε δεν είναι και λίγοι, αυτοί που «ξεχνούν» να αλλάξουν τα ελαστικά. Αυτό όμως μπορεί να αποβεί καταστροφικό. Μιλάμε για ένα κόστος της τάξεως των 300 ευρώ (κατά μέσο όρο) στα 3-4 χρόνια, το οποίο αν κρύβουμε κάτω από το χαλάκι μπορεί να μας οδηγήσει σε ατύχημα με υλικές ζημιές στην καλύτερη περίπτωση χιλιάδων ευρώ. Για να μην πούμε για τα πρόστιμα του ΚΟΚ. Πέρα από το προφανές, που είναι το κράτημα και η πρόσφυση στο δρόμο, τα ελαστικά έχουν άμεση συμμετοχή και στο φρενάρισμα. Κανείς δεν ξέρει πότε θα χρειαστεί να φρενάρει ξαφνικά για να γλυτώσει μια σύγκρουση με άλλο όχημα ή με κάποιον πεζό. Θα δούμε λοιπόν, παρακάτω, πως τα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν τις αποστάσεις φρεναρίσματος και μάλιστα όχι γραμμικά, αλλά γεωμετρικά, ανάλογα με την φθορά του πέλματος.
 

Όταν το πέλμα του ελαστικού φθείρεται, χάνει την ικανότητα πρόσφυσης στο δρόμο με αποτέλεσμα να αυξάνονται δραματικά οι αποστάσεις ακινητοποίησης.


Έως 10 μ. μεγαλώνει η απόσταση φρεναρίσματος, σε γλιστερή άσφαλτο!
Οι μετρήσεις μας με σχεδόν καινούργια ελαστικά (βάθος πέλματος 7 χλστ.) έδειξαν πως για την πλήρη ακινητοποίηση από τα 100 χλμ./ώρα απαιτούνται 36,2μ. Στις ίδιες συνθήκες, με τα ίδια ελαστικά, αλλά βάθος πέλματος 4,0 χλστ. η μέση απόσταση ακινητοποίησης αυξήθηκε κατά 4,2 μέτρα, φθάνοντας στα 40,4 μ. (αύξηση 10,4%). Όταν μετρήσαμε το φρενάρισμα με ελαστικά στο νόμιμο όριο σοκαριστήκαμε διαπιστώνοντας πως η απόσταση ακινητοποίησης είχε αυξηθεί ακόμη 5,4 μ. φτάνοντας στα 45,8! Σε σχέση με την αρχική μέτρηση μιλάμε για αύξηση απόστασης κατά 9,6 μέτρα (αύξηση 21%). Μπορείτε να φανταστείτε τις συνέπειες σε περίπτωση φρεναρίσματος πανικού. Μετρήσαμε τις επιδόσεις φρεναρίσματος και σε γλιστερή άσφαλτο με μειωμένο συντελεστή τριβής. Η απόσταση φρεναρίσματος με καλά ελαστικά ήταν 37,4 μ. για να ανεβεί στα 43,2 μ. (βάθος πέλματος 4 χλστ.) και να κορυφωθεί στα 47,4 μ. (βάθος πέλματος 1,6 χλστ.).

Τι γίνεται σε ταχύτητες πόλης;
Δεν φρενάρουμε καθημερινά από τα 100 χλμ./ώρα μιας και κινούμαστε ως επί το πλείστον σε αστικές συνθήκες. Έτσι μετρήσαμε τις επιδόσεις ακινητοποίησης από τα 50 χλμ./ώρα. Οι διαφορές και εδώ ήταν αισθητές, τόσο στην καλή, όσο και στην γλιστερή άσφαλτο. Σε γλιστερή άσφαλτο από τα 9,8 μ. για την ακινητοποίηση από τα 50 χλμ./ώρα με καλά ελαστικά φτάσαμε στα 11,4 μ. με ελαστικά στο όριο της νομιμότητας. Και αν τα 1,6 μ. σας φαίνονται λίγα, αναλογιστείτε πως αυτό είναι το μήκος του καπό ενός μέσου αυτοκινήτου σήμερα.
 
Επηρεάζεται αισθητά και η οδική συμπεριφορά
Δεν είναι μόνο το φρενάρισμα και η συνεχής εμπλοκή του ABS, που επηρεάστηκε από την φθορά των ελαστικών, αλλά και όλη η δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Και δεν μιλάμε μόνο για την αισθητή μείωση του κρατήματος και την αύξηση της υποστροφής στις στροφές, αλλά και για έντονη τάση του τιμονιού να «ψαρεύει» στις απότομες επιταχύνσεις. Και όλα αυτά σε στεγνή άσφαλτο. Φανταστείτε στο βρεγμένο.
 
Πως να διαλέξεις ελαστικά
Η αγορά είναι γεμάτη από διάφορα είδη ελαστικών, τα οποία απευθύνονται σε παντός τύπου οχήματα, αλλά και είναι ανάλογα με τις απαιτήσεις του καταναλωτή. Έπειτα, θα πρέπει το ελαστικό αυτό να καλύπτει τις απαιτήσεις μας, ανάλογα με το έδαφος στο οποίο κινούμαστε συνήθως. Ας δούμε όμως, πιο συγκεκριμένα, ποιες είναι οι κατηγορίες.
• Θερινά ελαστικά
• Χειμερινά ελαστικά
• Ελαστικά για 4x4 και SUV
• Run Flat Ελαστικά, που αν σκάσουν δεν δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να κινηθεί χωρίς ρεζέρβα
Για σχεδόν κάθε κατηγορία υπάρχουν premium, μεσαίες και budget (οικονομικές) επιλογές. Αφού επιλέξετε κατηγορία, δείτε ποιες είναι οι προτεραιότητές σας: Το κράτημα; Η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου; Η άνεση; Η μεγάλη χιλιομετρική απόδοση; Ακολουθείτε τις συμβουλές των ειδικών και μην κάνετε του κεφαλιού σας. 
Από την 1η Νοεμβρίου 2012 όλα τα καινούργια ελαστικά φέρουν ετικέτα, η οποία αναγράφει την επίδοση των ελαστικών σε 3 κατηγορίες: ενεργειακή απόδοση, πρόσφυση στο βρεγμένο και επίπεδο θορύβου. Η κλίμακα επιδόσεων ξεκινάει από το Α (πράσινο) και φτάνει μέχρι το G (κόκκινο). 
Χρειάζεται προσοχή όταν κανείς επιλέγει ελαστικά άλλης διάστασης από αυτά του κατασκευαστή μιας και δεν πρέπει να αλλάζει η συνολική περίμετρος του τροχού. Μικρότερη περίμετρος θα κοντύνει το τελικό βήμα, δίνοντας την αίσθηση καλύτερης επιτάχυνσης, αλλά αυξάνοντας την κατανάλωση. Μεγαλύτερο βήμα θα αμβλύνει τις επιταχύνσεις. 
Οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων έχουν δοκιμάσει πολλές επιλογές πριν πάρουν την τελική απόφαση για τη διάσταση των ελαστικών ενός αυτοκινήτου, η οποία αποτελεί τη χρυσή τομή ανάμεσα σε κράτημα, άνεση και κατανάλωση.
 
ΠΗΓΗ: AUTO ΤΡΙΤΗ